Iedereen weet dat de Belgische wegen een nachtmerrie zijn. Maar zijn we wel objectief? Veel automobilisten klagen soms zonder echte argumenten te hebben. Maar wat de Belgische wegen betreft, hebben ze wel effectief gelijk! Een paar dagen vakantie in een buurland is voldoende. Over het algemeen is de terugkeer naar Belgisch grondgebied zeker merkbaar.
Naast de perceptie is er een ander argument dat aantoont dat de Belgische wegen in slechte staat zijn: de studie en ranglijst gepubliceerd door het Wereld Economisch Forum, dat de weginfrastructuur van 119 landen onder de loep nam. De resultaten zijn confronterend, vooral omdat ze een duidelijke verslechtering benadrukken.
64e van de 119
België staat op de 64e plaats op een totaal van 119 geanalyseerde landen. Een zeer slecht resultaat, aangezien het vooral een enorme daling laat zien: België stond 10 jaar geleden nog op de 26e plaats en 3 jaar geleden op de 36e plaats. Voor de automobilisten is dit de bevestiging van een onomkeerbare neerwaartse trend.
Advertentie – lees hieronder verder
Wie heeft de beste wegen? Landen die hun wegennet goed onderhouden zijn bijvoorbeeld Luxemburg (8e), Japan (4e), Zwitserland (3e), Nederland (2e) en Singapore (1e). Duitsland staat op de 23e plaats. België is dus echt slecht bezig, met een kwaliteit van het wegennet achter dat van Indonesië, Turkije, Benin, Oezbekistan en zelfs Rwanda. Binnen Europa staat ons land op de 29e plaats van de 35, met een score op de ranglijst van 4,32 punten op 7. Dit was in 2013 nog 5,5. Een echte aftakeling!
Moet het genuanceerd worden?
Toch hebben de autoriteiten het vaak over investeringen in ons wegennet, maar ze erkennen ook dat het onmogelijk is om in een paar jaar tijd de structurele onderinvesteringen sinds de jaren 1970 in te halen. In Wallonië bijvoorbeeld, legt SOFICO uit dat het na de regionalisering van 1989 876 km autosnelwegen, 1.455 km nationale wegen en 400 km knooppunten erfde. Kan wel, maar konden er in de tussentijd geen oplossingen gevonden worden? Dat is al 35 jaar geleden! Natuurlijk moesten de regio’s eerst de staatsschuld aanpakken, maar toch… Tussen 2010 en 2023 zou Wallonië meer dan 3,3 miljard euro in zijn wegennet hebben geïnvesteerd (herstel en onderhoud). Dat is goed, maar nog steeds aanzienlijk minder dan Vlaanderen, dat 2,7 miljard euro investeerde in… twee jaar (2017-2019)!
Hoe worden de Belgische wegen gefinancierd?
Nu de overheidsfinanciën uit de hand lopen, vragen we ons af hoe de overheid de nodige fondsen zal vinden voor het onderhoud van ons wegennet. En dat zal afhangen van de volgende regering. Wat we wel weten is dat sommige partijen, zoals Les Engagés, een voorstel hebben om een vignet in te voeren voor automobilisten. Volgens de prognoses zou deze maatregel jaarlijks 800 miljoen euro moeten opleveren. Goed, maar niet voldoende. Daarom zou dit vignet ook kunnen worden uitgebreid naar buitenlandse chauffeurs, zodat ook zij bijdragen aan hun gebruik van het Belgische netwerk.
Voor sommige organisaties moet de financiering van het weggennet elders vandaan komen: autobelastingen, die 100% aan het netwerk moeten worden besteed. Volgens FEBIAC zou er 21 miljard euro nodig zijn om ons weggennet te verbeteren (studie 2019), een gigantische investering. Maar volgens Touring is een vignet niet de juiste oplossing, maar zou het gebruik van het weggennet belast moeten worden. Degenen die het meest rijden, hetzij voor plezier, hetzij uit verplichting. Hoewel deze maatregel waarschijnlijk efficiënt zou zijn vanuit budgettair oogpunt, zou deze op Europees niveau verdedigd moeten worden. Wat ongetwijfeld niet snel zal gebeuren, aangezien Nederland en Duitsland regelmatig druk uitoefenen op België wanneer het idee om buitenlandse voertuigen te belasten voor het gebruik van de wegen ter sprake komt. Het onderwerp zal in ieder geval nog even een gespreksonderwerp blijven… terwijl het netwerk verder verslechtert.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be